Saturday 27 October 2012

Tidak tahu baca Al-Quran, tapi kuburnya bercahaya menjulang langit




Suatu kisah yg diciterkan dlm tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu yg sgt mengharukan dan boleh menitis air mata. Sorg lelaki melewati sebuah kawasan perkuburan di suatu mlm yg kelam dan sunyi. Tiba2 ia terpandang suatu cahaya yg terang benderang muncul dri sebuah kubur, dan terus menjulang ke langit. Dia merasa sedikit ketakutan dan berdebar. 

Terpegun dan kaku melihat kejadian itu. Dia terfikir kemungkinan kubur ini adalah kubur sorg yang sangat istimewa. Samada ia sorg waliyullah atau ulamak atau org soleh yg istimewa kedudukannya di sisi tuhan. Di ambilnya sebatang kayu lalu dipacak di atas kuburan yang bercahaya itu.

Keesokannya lelaki itu dtg lgi kekawasan perkuburan itu dgn ditemani org kg. beliau ingin menyelidiki dan ingin mengetahui kubur siapakah yg sgt ajaib itu. Apakah sorg tuan guru atau waliyullah atau alim ulamak atau  org soleh yg terkenal? Bila bertanya kpd org kg, mereka kehairanan krn apa yg mereka ketahui dan pasti ini adalah kubur sorg lelaki tua yg prnah mendiami sebuah pondok dihujung kg bersama isterinya. utk mengetahui dgn lbh lnjut, lelaki itu berkunjung ke rumah si mati dan bertemu dgn isteri si mati lalu menceritakan keajaiban yg dilihat diperkuburan suaminya... 

Anehnya isteri si mati terkejut dan kehairanan. dia sgt mengenal suaminya. suaminya bkn sapa2. suaminya sorg petani kecil. bkn sorg kiyai, bkn sorg ahli ibadat, bkn org soleh, apa lgi bkn imam, bkn muazzin, bkn guru quran. malah suaminya xpndai membaca quran dan dia tidak pernah mendengar suaminya membaca quran. Hal ini benar2 menimbulkan kehairanan kpd lelaki tersebut dan isteri si mati. 

Akhirnya lelaki itu bertanya apakah perkara2 aneh yg si mati slalu lakukan dlm kehidupan sehari2nya. akhirnya isteri si mati teringt suatu perkara yg slalu dilakukan oleh si mati, stiap kli sebelum tdur pd setiap mlm. katanya, setiap mlm seblum tdur suaminya akn mngambil wuduk, kmudian msuk di dlm suatu bilik lalu di ambilnya al-quran di atas rak, lalu dicium dan dipeluknya dgn pnuh kecintaan dan ksih sayang.
Ia akn duduk dan membelek al-quran itu sehelai demi sehelai spt sedang membaca, sedangkan ia seorg yg buta al-quran. dia akn meraba-raba ayat2 quran itu dgn tangannya, seolah2 sedang menyentuh dan membelai sesuatu yg sgt dikasihi. Tambah isteri si mati lgi, ia prnah mendengar rintihan dan esakan tangis suaminya yg sgt sedih, mendayu-dayu dgn penuh penyesalan.

"Tuhanku! ampunkanlah aku krn aku xmmpu membaca kalimah mu. jgn lah engkau hukum aku di atas kebodohanku ini." "Wahai Kalam Allah,maafkan kesalahan ku. aku xmampu membaca kalimah mu. aku tidak dpt bersahabat dgn mu. Aku xdpt memahami mu, tpi aku sgt mengasihi mu. aku sgt mencintaimu." "Wahai Kalamullah, jgn lh engkau mendakwa aku, jgn engkau menuduh aku dihadapan Tuhan diakhirat nanti." Citer isteri si mati lagi. Kadang2 suaminya tertidur di dlm bilik itu ditemani al-quran buah hati kesayangannya.

Begitulah suaminya stiap mlm seblum tidur. lelaki itu meminta utk melihat al-quran kesayangan suaminya itu. benar dan sgt mengharukan apabila ia melihat naskah yang mulia itu kelihatan lusuh, helaian2nya kelihatan slalu dibelek berkali2, dan ada bekas2 air mata di kertasnya, tnda seseorg sering menangis berjurai airmatanya, tatkala membuka lembaran yg maha suci ini.

Pastinya lelaki ini sgt mulia peribadinya. hatinya tlh bersatu dgn roh al-quran. dia sgt mengasihi kalimat tuhan dgn sesungguhnya. Bererti ia mengasihi tuhan dgn seluruh jiwa dan raganya. Marilah kita menghidupkan al-quran di dlm masjid kita, di dlm rumah kita, di dlm diri kita. 
Perkisahan ini ditulis dan disesuaikan semula utk bacaan smua.

No comments:

Post a Comment