Tuesday 13 November 2012

Bila Ayah Pergi....

Assalamualaikum..

Rasa cm cpt je msa berlalu. msa mmang cpt kan.. celik,bka mata, dh ari lain,bln lain,thn lain... klo kita xkjar msa, masa akn tggal kita. tpi bla teringt arwah ayah, rsa masa tu xberjalan. rsa cm arwah ayah masih ada kat sisi. Rindu sgt2 kt ayah. bla ingt xda ayah ni, rsa sunyi sgt ati ni, cm ada kekosongan.... wlopun dh sethn ayah pergi, tp rsa mcm ayah ada.. aku ingt lgi, dulu slalu telefon aku tnya psl study cmna. klo balik ada ayah kt umh, klo cuti sem ayah dtg jemput.. tp, apa yg aku ingt, msa aku study kt kolej yayasan terengganu, chendering dlu (thn 2007), tiap2 ptg ayah slalu hntr makanan kt aku, hntr duit belanja... bla cuti je ayah slalu dtg ambik n hntr aku blik kolej... msa aku sekolah dulu pn cm tu jga. slalu hntr n ambk aku sekolah.. bla musim hujan, ayah akan payung kn aku... tp sekarang dh xda dh... 




Kali terakhir dgn ayah semnggu sebelum raya (24/8/2011). pagi rabu tu ayah kelihatan sihat cergas, masih ramah mesra bersembang dgn adik n kwn2 dia kt luar umh... dlm kul 10.30 pagi, ayah masuk umh bgitahu yg dia rsa sakit kt perut.. dlm kul 10.45 pagi ayah kuar dri toilet, tba2 aku nmpak ayah mengerang sakit kt bhagian dada, trus sakit tu merebak ke kepala n bahu.. ayah pengsan dgn tba2 di dpan aku, mak n adik. dlm msa ayah pengsan tu aku dh nmpk dh perubahan kt diri ayah.. kaki ayah masa tu tba2 je jdi lurus dgn sndiri, muka ayah terlalu pucat, tubuh badan ayah teramat sejuk mcm dh xda darah. masa tu air mata aku dh mngalir, aku blari kuar dri umh pnggil nenek n tok2 sadara. dlm beberapa mnit nenek n atuk2 sadara aku smpai, ayah tetap cm tu jga, xbergerak apa.. masa tu aku dh rsa dh yg ayah aku dh xda lgi... dlm tepat2 kul 11pgi, ayah dh pergi buat slama2 nya... ayah xsmpat dibawa ke hospital, ambulance dtg pn sia2 je... Ayah dh xda.. Allah Ya Allah,  rasa dunia aku gelap sgt masa tu. bayang kn lh, dlm sekelip mata je, Tuhan ambik ayah.. dlm kul 10.45 ayah pengsan n tepat2 kul 11 tuhan dh cabut nyawa ayah... arwah ayah pergi belum sempat aku terima konvo kali yg kedua...  Sebenarnya, dri awal bln januari 2011 lgi aku dh dpt tnda yg hdup ayah hnya smpai setakat ni sja, stiap kli lpas smbahyang aku slalu bdoa pda tuhan semoga tuhan panjangkn umr ayah, tp, tu smua kuasa tuhan. ajal maut di tggan tuhan, kita hnya mmpu mrancang, hnya tuhan sja yg tntu kn...  Aku dh xda ayah.. Ayahhhhh...saya nk ayah...

Rasa sedih msih terasa smpai saat ni..  Aku hilang dahan utk bersinggah. Pohonnya tumbang krn takdir Allah. Bila ayah dh xda, bnyak msalah terjadi kt aku n bnyak perkara kna buat sndiri.. Kesian mak...

No comments:

Post a Comment