Friday 2 November 2012

tempat2 yg menjadi impian ku... :-)

Wahhhhh......klo nk ikutkn pd impian aku, bnyk tempat aku nk p... wlo bgaimnapun as a muslim sudah psti dua tmpat wajib yg mmang aku teringin nk p ialah dua tmpat di bwh ni:- 

Makkah Al-Mukkaramah , Masya Allah, Subhana Allah...


Madinah Al-Munawwarah...


Lately, aku rajin follow citer Adam dan Hawa yg disiarkan di Astro Channel HD 134 @ di Tv Al-Hijrah... bangun tdo, trus duduk dpan tv, xmahu mndi dlu...hahaha...buruk perangai...
Stiap kli tgk citer ni jga lah aku dan mak bergilir2 cakap "cantiknya!" stiap kli scene di Makkah dipaparkan, tambah2 lgi bla Adam berdiri di satu tingkat berlatar belakangkan kaabah. bila lh aku dpt p ke sana? Insya Allah, one day i will bla msanya aku dh dijemput ke umah Allah.

Baiklah, slain drpd dua tempat itu, aku teringin sgt nk ke Istanbul, Turki. xkisahlah di sebelah Asia ataupun Eropah. klo blh, dua2 bahagia tu nak aku jejaki. Not like other people yg teringin nk ke Korealah, Parislah dan bagai2 smua. yg pstinya selepas Turki, aku teringin sgt nk ke Al-Hambra (Istana Merah) yg terletak di Andalus. xusah pelik lh bla memikir why aku teringin nk ke tempat2 tu, aku citer sat lgi no..hehehe...

Al-Hambra ni aku teringin sgt nk p, nk tgk n nk sentuh cz terpengaruh dgn satu novel. boleh x cm tu? hahaha.... smpai skrng aku terbayang cara penulisan penulis tu membayangkan bagaimana watak2 utama dlm novel tu bertemu smula di Al-Hambra dlm keindahan bangunan itu. tp, klo ditnya tjuk novel tu dan sapa nama penulisnya, aku jamin aku memang dh xingt cz novel tu aku baca dlm 2-3 thn lepas... why aku psti cz wktu tu aku rajin baca novel karya penulis seangkatan dgn Aisya Sofea, Sharifah Abu Salem dan Khadijah Hashim, hnya masa, waktu student di mna kulit novel pn msih edisi pertama lgi. Lpas tu sekarang bru lah mula melimpah ruah bagai  cendawan tumbuh penulis2 muda yg hasil penulisan mereka seakan2 rupa. Bahasa yg digunakan mungkin agak moden menepati bahasa rojak budak zaman sekarang, tp, "Umph" dia xberapa sgt lah. Di citerkan dlm novel tu betapa besar, indah hasil seni yg ada dalam Al-Hambra. Al-Hambra sebenarnya ianya jga sbuah tempat pemerintahan raja2 sewaktu pemerinthan Islam dan sebelum penaklukan kristan di Sepanyol di mana bermulanya kehilangan bnyak khazanah Islam yg hilang.  (Betul ke ni? lama xbaca buku sejarah). 
Nk thu kisah pnjang lagi jatuhnya istana ni kpd pihak kristian, sila baca buka sejarah form 4-5 yg warna coklat tu. Jenuh karang nk fikir tarikh dan apa yg berlaku satu-persatu cz aku kn ada masalah ingatan...hahaha... Nti dh fikir, nk continue fikir lgi.



Kenapa Turki pula?
Org kata klo nk tgk ukiran, bngunan cantik bgi penganut kristian, pergilah ke Rome. Utk kita, silalah p ke Turki. jgn tnya why aku ska tengok benda tu smua sebb aku pn xpasti. Aku mudah kagum dgn tinggalan lama, so, jgn hairan klo aku xkisah di ajak ke muzium. Aku rela lagi pergi tempat bersejarah dri p ke konsert. mcm xcool je bunyinya kan? tp aku xkisah. terbayang gmbr Masjid Biru, Grand Bazar dan gmbr2 lain yg aku hnya dpt pandang je... hehehe...


Knp aku meroyan citer benda ni, cz aku terbaca tentang sepasang suami isteri yg duduk di Jeddah dan bercuti ke sana.. 








p/s: ni enty meroyan cz stresssssssssssssss....teringin nk p tempat yg orgnya langsung xknal... 

No comments:

Post a Comment